O kávě Komoditní káva aneb běžně prodávaná káva z obchodu

Komoditní káva aneb běžně prodávaná káva z obchodu

Jak poznáme komoditní kávu a kde ji koupíme?

Je běžně prodávaná káva po celém světě. Stále se prodává velké množství téhle kávy oproti výběrové. Komoditní kávu poznáte na první pohled. Nejčastěji se jedná o různé značkové kávy bez ověřeného původu, označení odrůdy a dalších specifických pojmů které u výběrové kávy znáte do detailu, toto je největším rozdílem u obou těchto káv. Je to podobné jako porovnávat vína, obyčejné stolní víno, které vyrábí známý výrobce ,ale neuvádí o jakou odrůdu se jedná ani o trať kde byla odrůda pěstovaná,jaký byl rok sklizně vína, historii a místo zrání atd. Jistě už mi rozumíte…

Komoditní káva
Komoditní káva

Kvalita kávy

Neřekla bych ,že komoditní káva musí být špatná jen proto ,že neznáme její původ ale je to fakt, který musíme u kvalitní kávy brát v úvahu a vědět jaké jsou rozdíly v kvalitě kávy.


Značková zrnková káva

Segafredo Zanetti Selezione Crema zrnková Káva 1 kg lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do
Porovnat ceny >>
Illy Espresso zrnková Káva v plechovce 250 g lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do
Porovnat ceny >>

U komoditní kávy se většinou jedná o nějaké směsi a přetříděná zrna malinko horší kvality od farmářů, kteří je prodávají za nízkou cenu, ta je pro velké firmy jako je Segafredo, Lavazza, Illy, Dallmayr apod. velmi lákavá.

Proč se tato káva přepražuje?

Tyto typy kávy jsou tmavě pražené, aby se v ní skryly veškeré nedostatky a nedokonalosti v chuti. Protože dost často se stává, že taková káva obsahuje nedozrálá a plesnivá zrna, napadená brouky a další různé defekty. Tmavé pražení všechny tyto nedokonalosti zakryje a konzument tak vnímá jen velmi výraznou chuť kávy.

Jedním z nejznámějších spotřebitelů komoditní kávy je světoznámý řetězec Starbucks, podstata u Starbucks funguje tak že 80% jejich prodávaných produktů jsou v kombinaci s mlékem, mléčnou pěnou, zmrzlinou, smetanou nebo jinou kávu zlahodňující surovinou. Tyto kávové nápoje musí mít výraznou kávovou chuť, jelikož velký podíl mléčné složky chuť a výraz kávy zažene do povzdálí a v kombinaci s výběrovou kávou by chuť nebyla vůbec patrná, také hraje hlavní roli opět cena.  Z běžné komoditní kávy se vyrábí také rozpustná káva známých značek Nescafé, Tchibo apod.

Zajímavost. Kávové plantáže v Itálii?

Kupovaly jste si kávu Lavazza nebo Segafredo a mysleli jste si že kupujete italskou kávu? Takový termín neexistuje, protože v celé Itálii žádné kávovníky nikdy nerostly a itálie nikdy ve své historii nebyla pěstitelem kávy. Značky uměle vytváří tlak na zákazníka a mylný dojem, že pije italskou kávu.


Servírování kávy

Broste nordic sea Hrníček s podšálkem šedý 150 ml lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do
Porovnat ceny >>
Bloomingville Dřevěný podnos 45×25 cm lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do
Porovnat ceny >>
Berndorf Sandrik Ariana kávové lžičky 6 ks lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do
Porovnat ceny >>
Blomus Cukřenka s nerezovým víčkem BASIC – 6,5 cm lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do
Porovnat ceny >>

Ale v 99,9% případů se jedná o kávu vypěstovanou v Jižní Americe, v Africe a Asii, která se do Itálie doveze tam se v pražírnách smíchá podle nároků výrobce ,rozdělí podle různých kvalitativních úrovní a poté praží na patřičný stupeň pražení. Je velmi zajímavé jak reklama hýbe světem a kolik z nás si myslelo že italská káva opravdu existuje. Protože byla káva v itálii upražena, vytřízena ,namleta a zabalena ,to zní nedělá místní surovinu.

Jak tahle káva chutná?

Komoditní káva narozdíl od té výběrové nemá žádný chuťový profil, těžko můžete rozeznat nějaký chuťový profil, protože většinou je přepražená a velmi hořká. Cílem velkých prodejců komoditní kávy není požitek, ale dostat do Vás dávku kofeinu za přijatelnou cenu s velkým ziskem obchodníků, také krásná všudypřítomná reklama která tyto kávy prezentuje v dokonalém světle a doslova nutí potencionální zákazníky aby ji vyzkoušeli formou známých osobností viz. reklama na nespresso s Georgem Clooneym.

Co si vlastně kupujeme?

káva jacobs
Komoditní káva

Často najdete na takovém balení kávy, že jde o směs arabiky a robusty s různými procentuálními podíly. Nyní se alespoň setkáme s balíčky se 100% podílem arabiky. I když to není směs a jedná se o 100% arabiku nikdy to neznamená ,že je to výběrová káva a stále se jedná o velmi nízkou kvalitu. Začtěte se do složení a původu na zadní straně obalu a uvidíte ,že nenajdete podstatné informace jako jsou místo sklizně, odrůdu, zpracování, chuťový profil, doporučený styl přípravy apod. 

Navštivte pražírnu ve vašem městě

Nicméně nevěšte hlavu a pijte kávu, která vám chutná. Pokud to ale chcete změnit, začněte návštěvou malé pražírny, která vám nabídne lepší kvalitu ,řekne Vám naprosto přesně do detailů co prodává odkud to pochází a budete vědět co pijete případně co si nesete domů. Schválně si doma připravte z takové kávy nápoj, který máte nejraději např. v moka konvičce a to samé udělejte do druhého hrníčku stejnou technologií ,ve stejné konvičce ,při stejné teplotě ,ze staré kávy,kterou jste kupovali a mysleli si dříve ,že je to to nejlepší a porovnejte rozdíl. Uvidíte ,že dále není třeba toto rozvádět. Naráz si uvědomíte ,že káva není jen černá, hořká a obsahuje kofein ,ale může mít mnoho chuťových tónu ,nejrůznější barevné odstíny a jiné charakteristické znaky které si snadno oblíbíte.

Je to Váš první krok k výběrové kávě.

Profilový obrázek
DomácíKavárna.cz
Autor je odborníkem na kávu a milovník přípravy kvalitní a lahodné kávy.

Podobné články

Kávové země

Džezva – pravá turecká káva

Džezva Českého turka jistě všichni velmi dobře znáte....

Zrnková káva z Thajska

Thajsko se nachází ve střední části poloostrova Zadní Indie a sahá také...

Aeropress-novodobý přístroj k přípravě kávy

Příprava Aeropressu Tenhle přístroj nemá zas tak velkou...

Automatický kávovar vám kávu namele i uvaří

Něco málo o automatických kávovarech... Příprava kávy na automatickém...

Rodiště kávy Etiopie

Zde se zrodila káva a také nejvíce odrůd. Nejspíš je Etiopie poslední...

Kategorie

Komentáře